نوین آرتا

نوین آرتا

نوین آرتا

نوین آرتا

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نوار تیپ

از سال های پیش که خطر کم شدن منابع آب برای کشاورزان روشن شد، استفاده از سیستم های هوشمند در چاه های آب و بهره گیری از روش های نوین آبیاری همچون آبیاری قطره ای و تحت فشار به عنوان جایگزین روش های آبیاری سنتی که در آن حجم زیادی از آب به هدر می رود، در دستور کار قرار گرفت.

آب حیاتی ترین نیاز کشاورزی است و وابستگی کشاورزی به آب بیش از سایر بخش ها است، با کاهش بارندگی در سال های اخیر، شیوه آبیاری از شکل سنتی به سمت روش های علمی و بهینه آبیاری مانند آبیاری قطره ای تیپ در حال تغییر است. اجرای نوار تیپ به لحاظ افزایش بازدهی آب و کاهش مصرف آن اهمیت بالایی دارد و یکی از ضرورت ها با توجه به وضعیت اقلیمی، صرفه جویی در مصرف آب است.

سالانه اجرای سامانه نوین ابیاری در 250 هزار هکتار زمین در دستور کار قرار می گیرد و در سال گذشته با توان فنی و مهندسی داخل کشور در راستای اقتصاد مقاومتی بیش از 300 هزار هکتار زمین زیر پوشش سامانه های آبیاری قرار گرفت. 8 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور باید تحت سامانه‌های نوین آبیاری قرار گیرد بنابراین تاکنون 20 درصد از اراضی کشور تحت آبیاری‌های تیپ قرار گرفته‌اند که این رقم بدون در نظر گرفتن مناطق گرمسیری و خوزستان است.

از ابتدای اجرای طرح سال 69 تاکنون، یک میلیون و 740 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به نوارتیپ تجهیز شده است، این اقدام صرفه جویی در مصرف 7.5 میلیارد مترمکعب آب را به همراه داشته است و 30هزار هکتار از مزارع گندم و جو تحت آبیاری تیپ قرار گرفته است. ایجاد استخر ذخیره آب ضرورت اجرای نوارتیپ است، در احداث این استخرها باید از روش های فنی برای جلوگیری از هدررفت، نفوذ یا تبخیر آب استفاده شود.

روباز بودن استخرهای ذخیره آب به افزایش تبخیر می انجامد، کشاورزان با دیدن کاهش میزان ذخیره آب در استخر، دوباره به برداشت آب از چاه اقدام می کنند که چندباره به چرخه تبخیر تبدیل می شود و این روند ادامه می یابد. ایجاد استخر ذخیره گام اول احداث روش نوین آبیاری است و کشاورزان چاره ای جز این ندارند.

احیا و مرمت قنوات، احداث شبکه های آبیاری و زهکشی، اجرای عملیات لوله گذاری، تسطیح اراضی کشاورزی و اجرای طرح پوشش انهار سنتی از جمله اقدام هایی است که در سال های گذشته توسط سازمان جهاد کشاورزی برای بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی صورت گرفته است.

با اجرای طرح نوار تیپ راندمان آبیاری از 30 درصد سنتی به 70 الی 90 درصد افزایش پیدا می کند. برای محصولی مثل پنبه می توان از روش آبیاری تیپ استفاده کرد اما لازم است در 5 تا6 ماه مدت زمان کشت محصول، سه بار در هفته زمین ها آبیاری شوند یعنی کشاورز حداقل 60 آبیاری دقیق انجام دهد تا به بهره وری 90 درصدی تعیین شده برسد.

جهت دیدن اطلاعات نوار تیپ به توضیحات بالا مراجعه فرمایید.

  • مریم نصوحی
  • ۰
  • ۰

لوله پلی اتیلن چیست؟

 لو له پلی اتیلن لوله ای هست که از جنس مواد پلی اتیلن ساخته می شود. عرضه کننده مواد پلی اتیلن پالایشگاه ها هستند و قیمت فروش این مواد هر روزه در حال تغییر است. لذا قیمت لوله پلی اتیلن  هم روزانه تغییر میکند و شما به عنوان مصرف کننده این لوله ها باید در جریان تغییر قیمت های مواد پلی اتیلن باشید.

لوله پلی اتیلن ویژگی هایی دارد که باعث شده بین مجریان طرح های انتقال پر مصرف شود. از جمله آنها قیمت پایین لوله پلی اتیلن نسبت به لوله های فلزی و مقاومت در برابر خورندگی مواد شلینک متن به آدرسیمیایی همچنین در استحکلام بالا در زلزله و رانش زمین و در نتیجه طول عمر بسیار بالای آن میباشد.

  • مریم نصوحی
  • ۰
  • ۰

لوله مانیسمان

لوله مانیسمان چیست ؟

لوله های فولادی بدون درز که طبق استاندارد های ASME و API آمریکا تولید می شوند .

طول شاخه های لوله مانیسمان 6 و 12 متر می باشد. به لوله های فولادی که به روش اکسترود کردن فولاد تولید می شوند لوله های بدون درز می گویند.
در بازار ایران در اصطلاح به این لوله ها لوله مانیسمان می گویند. در واقع لوله مانیسمان هیچگونه درزی یا جوشی روی خود ندارد.
لوله مانیسمان برای کاربردهای با فشار بالا در صنایع نفت و گاز و حفاری و خطوط انتقال نفت و گاز و سیلندرهای هوای فشرده و هیدرولیک استفاده می شود.
لوله های بدون درز مانیسمان اغلب یکنواخت تر از لوله های درزدار هستند و جریان سیالات از طریق لوله مانیسمان آشفتگی کمتری دارد.
این لوله ها را میتوان از سایز 1/8 تا 36 اینچ تولید کرد. لوله مانیسمان یا بدون درز طبق مشخصات و استانداردهای مختلفی تولید می‌شود که رایج ترین آنها a106 می باشد. 
لوله مانیسمان را می توان به وسیله سوراخ کردن یک استوانه جامد فولادی تولید کرد. 
در فرآیند تولید لوله مانیسمان به روش اکستروژن فولاد داغ و مذاب به صورت لوله ای شکل می‌گیرد که فشار حاصل از اکستروژن باعث این شکل گیری می شود.
البته برای تولید لوله های بدون درز از روش های دیگری مثل روش های چرخشی نیز استفاده می شود. کل فرایند تولید لوله بدون درز را می‌توان با روش‌های سرد و یا گرم انجام داد. 
بزرگترین مزیت لوله های بدون درز توانایی آن در تحمل فشار بالا است زیرا در طول لوله هیچ‌گونه جوش خوردگی وجود ندارد.
لوله های بدون درز از لحاظ سطح مقطع یا شکل آن بسیار یکنواخت است این مزیت در نصب اتصالات می‌تواند بسیار مفید باشد. این لوله‌ها از سایر لوله های فولادی گران تر هستند. 
کاربرد این لوله ها در صنایع کشتی سازی و خطوط لوله و تاسیسات نفتی و تجهیزات میدان نفتی و همچنین مخازن تحت فشار و قطعات مکانیکی و سکوهای دریایی است.
لوله‌های بدون درز در شرایط سخت بهترین کارایی را دارند منظور از شرایط سخت محیط های بسیار سرد یا بسیار گرم و یا بسیار مرطوب می‌باشد.
لوله مانیسمان در مبدلهای حرارتی و بویلرها و خطوط انتقال گاز ترش و دوره های خطوط انتقال حرارت پایین و همچنین حرارت های بسیار بالا و خطوط انتقال پرفشار و برای استفاده در قطعات خودرو و هیدرولیک استفاده می شود.

  • مریم نصوحی