نوین آرتا

نوین آرتا

نوین آرتا

نوین آرتا

  • ۰
  • ۰

لوله مانیسمان

لوله مانیسمان چیست ؟

لوله های فولادی بدون درز که طبق استاندارد های ASME و API آمریکا تولید می شوند .

طول شاخه های لوله مانیسمان 6 و 12 متر می باشد. به لوله های فولادی که به روش اکسترود کردن فولاد تولید می شوند لوله های بدون درز می گویند.
در بازار ایران در اصطلاح به این لوله ها لوله مانیسمان می گویند. در واقع لوله مانیسمان هیچگونه درزی یا جوشی روی خود ندارد.
لوله مانیسمان برای کاربردهای با فشار بالا در صنایع نفت و گاز و حفاری و خطوط انتقال نفت و گاز و سیلندرهای هوای فشرده و هیدرولیک استفاده می شود.
لوله های بدون درز مانیسمان اغلب یکنواخت تر از لوله های درزدار هستند و جریان سیالات از طریق لوله مانیسمان آشفتگی کمتری دارد.
این لوله ها را میتوان از سایز 1/8 تا 36 اینچ تولید کرد. لوله مانیسمان یا بدون درز طبق مشخصات و استانداردهای مختلفی تولید می‌شود که رایج ترین آنها a106 می باشد. 
لوله مانیسمان را می توان به وسیله سوراخ کردن یک استوانه جامد فولادی تولید کرد. 
در فرآیند تولید لوله مانیسمان به روش اکستروژن فولاد داغ و مذاب به صورت لوله ای شکل می‌گیرد که فشار حاصل از اکستروژن باعث این شکل گیری می شود.
البته برای تولید لوله های بدون درز از روش های دیگری مثل روش های چرخشی نیز استفاده می شود. کل فرایند تولید لوله بدون درز را می‌توان با روش‌های سرد و یا گرم انجام داد. 
بزرگترین مزیت لوله های بدون درز توانایی آن در تحمل فشار بالا است زیرا در طول لوله هیچ‌گونه جوش خوردگی وجود ندارد.
لوله های بدون درز از لحاظ سطح مقطع یا شکل آن بسیار یکنواخت است این مزیت در نصب اتصالات می‌تواند بسیار مفید باشد. این لوله‌ها از سایر لوله های فولادی گران تر هستند. 
کاربرد این لوله ها در صنایع کشتی سازی و خطوط لوله و تاسیسات نفتی و تجهیزات میدان نفتی و همچنین مخازن تحت فشار و قطعات مکانیکی و سکوهای دریایی است.
لوله‌های بدون درز در شرایط سخت بهترین کارایی را دارند منظور از شرایط سخت محیط های بسیار سرد یا بسیار گرم و یا بسیار مرطوب می‌باشد.
لوله مانیسمان در مبدلهای حرارتی و بویلرها و خطوط انتقال گاز ترش و دوره های خطوط انتقال حرارت پایین و همچنین حرارت های بسیار بالا و خطوط انتقال پرفشار و برای استفاده در قطعات خودرو و هیدرولیک استفاده می شود.

  • ۹۷/۰۷/۱۷
  • مریم نصوحی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی